Τετάρτη 30 Απριλίου 2014

Ομιλία του Πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά, στην εκδήλωση του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων

Με πολύ μεγάλη χαρά βρίσκομαι ανάμεσά σας, πολύ μεγάλη χαρά και συγκίνηση, ανάμεσα στους ανθρώπους οι οποίοι κράτησαν την Ελλάδα όρθια στις πιο δύσκολες, στις πιο σκληρές στιγμές. Ανάμεσα στους ανθρώπους του Τουρισμού, που δεν περιμένουν την ανάκαμψη, την έκαναν πράξη την ανάκαμψη. Δεν την εύχονται απλά. Έχουν ήδη αρχίσει και τη ζουν, τη βιώνουν.


Ανάμεσα σε χιλιάδες δυσκολίες, που τις ξέρω, τις ζούμε όλοι, και όλοι τις παλεύουμε  και τις παλέψαμε και θα τις παλεύουμε μαζί μέρα νύχτα. Εσείς πιστέψατε ότι η Ελλάδα μπορεί το καλύτερο αύριο. Και δώσατε ελπίδα σε όλους τους υπόλοιπους. Και θέλω εκ μέρους αυτής της κυβέρνησης συνεργασίας, να σας ευχαριστήσω θερμά γι’ αυτό… Και ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τον ΣΕΤΕ για τη συνεχή και για τη γόνιμη επικοινωνία μας. Όπως θέλω να ευχαριστήσω και για τη μεγάλη της προσφορά, το έργο, το δυναμισμό της, την υπουργό η οποία ανταποκρίθηκε πλήρως στις υποχρεώσεις που είχε ως υπουργός αυτής της κυβέρνησης.

Ο Τουρισμός είναι εδώ και χρόνια η βαριά βιομηχανία της χώρας μας. Έτσι συνηθίζαμε να το λέμε. Μόνο που για μένα ο όρος «βαριά βιομηχανία» παραπέμπει συνήθως σε κάτι «μουντό», σε κάτι «απρόσωπο». Ενώ ο Τουρισμός που θέλουμε για το μέλλον, οφείλει να είναι κάτι πολύ πιο λαμπρό, κάτι πολύ πιο ποιοτικό και δυναμικό, απ’ ό,τι συχνά υποδηλώνει αυτός ο γκρίζος όρος «βαριά βιομηχανία»…

Οι ομορφιές της χώρας μας είναι ο πλούτος της. Οι ανεπανάληπτες ομορφιές της Ελλάδας είναι το μοναδικό της συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι οιουδήποτε άλλου! Και οφείλουμε αυτές τις ομορφιές να τις σεβαστούμε. Και κάτι παραπάνω: οφείλουμε να τις αναδείξουμε και να τις κάνουμε ακόμα καλύτερες, ακόμα πιο ελκυστικές, ακόμα πιο προσβάσιμες. Και όχι να τις απαξιώνουμε.

Γι’ αυτό και πιστεύω ότι, όταν αναφερόμαστε στον Ελληνικό Τουρισμό, τον όρο «βαριά βιομηχανία» ας τον χρησιμοποιούμε με κάποια επιφύλαξη.

Είναι κάτι παραπάνω, κάτι διαφορετικό από εκείνο που σημαίνει «βαριά βιομηχανία». Είναι μια μοναδική ομορφιά, μια μοναδική ποικιλία φυσικού κάλλους και φωτός, που πρέπει να αναδείξουμε σε πηγή εθνικού πλούτου και όχι σε μορφή εύκολου πλουτισμού.

Κι αν ο σεβασμός στο περιβάλλον έχει πρωταρχικό νόημα σήμερα σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα, στον Ελληνικό Τουρισμό είναι πρωταρχική προϋπόθεση ύπαρξης. Γιατί χωρίς συνεχή περιβαλλοντική αναβάθμιση δεν μπορούμε να έχουμε τουρισμό!

Πράγματι, θα συμφωνήσω με αυτά που ελέχθησαν, ο Τουρισμός αποτελεί το 15% της Ελληνικής οικονομίας, με 7% άμεση συνεισφορά και με 8% έμμεση στο ΑΕΠ που σχηματίζεται για τη χώρα μας κάθε χρόνο.

Όμως, παρά το γεγονός ότι το 2013 ήταν, όπως σωστά ελέχθη, μια ιδιαίτερα καλή χρονιά για τον Τουρισμό μας, αφού πετύχαμε το ρεκόρ αφίξεων, που μόλις ανέφερε ο πρόεδρος, εμείς δεν εφησυχάζουμε. Ήδη προχωράμε σε ένα ευρύτατο σχέδιο ποιοτικής αναβάθμισης και αναδιάρθρωσης του τουριστικού μας προϊόντος. Οι στόχοι είναι τέσσερις:

Να επεκτείνουμε τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.

Να απευθυνθούμε σε υψηλότερες εισοδηματικές κατηγορίες ξένων επισκεπτών. Ανεβάζοντας έτσι τη μέση τουριστική δαπάνη πολύ πάνω από εκεί που είναι σήμερα, δηλαδή πολύ πάνω από τα 146 ευρώ, έναντι 162 στην Τουρκία και 200 στην Ιταλία.

Να διεισδύσουμε σε αγορές όπου σήμερα έχουμε χαμηλή συμμετοχή. Δηλαδή πέρα από τη Γερμανία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, να απευθυνθούμε ακόμα περισσότερο σε αγορές όπως είναι η Ρωσία, η Κίνα, οι ΗΠΑ, το Ισραήλ, αλλά και μέσα στην Ευρώπη, όπως είναι η Γαλλία και η Ολλανδία.

Να αναπτύξουμε καθετοποιημένες τουριστικές εκμεταλλεύσεις και την παραθεριστική κατοικία. Αλλά και εξειδικευμένες τουριστικές υπηρεσίες. Αυτό που χρόνια το αναμηρυκάζαμε, κάθε χρονιά, να το κάνουμε πράξη, δηλαδή ιστορικός τουρισμός, θρησκευτικός  τουρισμός, αθλητικός, ιατρικός τουρισμός. Όπως βεβαίως και ο θαλάσσιος τουρισμός και οι μαρίνες…

Για να επιτύχουμε αυτούς τους στόχους, απαιτούνται μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις που ήδη προωθούμε:

Και κύρια έμφαση -θέλω να πω- δίνουμε στα εξής:

Πρώτον, στο χωροταξικό, που ήταν πάντα συγκεχυμένο και πάντα γραφειοκρατικό, με αποτέλεσμα να αποθαρρύνουμε αντί να ενθαρρύνουμε μια σειρά από δραστηριότητες και οι απαραίτητες υποδομές να καρκινοβατούν. Ήδη προχωρά με πολύ ταχείς ρυθμούς το Δασολόγιο, το Κτηματολόγιο, το ξεκαθάρισμα του ιδιοκτησιακού καθεστώτος παραλιακών περιοχών και η χάραξη του αιγιαλού. Αυτές είναι μεταρρυθμίσεις, που το ξέρετε καλύτερα, είχαν «στοιχειώσει» στην Ελλάδα επί δεκαετίες και τώρα έχουν ήδη προχωρήσει αποφασιστικά, ολοκληρώνονται και πραγματικά θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια.

Δεύτερον, προχωρούμε ήδη στην αδειοδότηση που ήταν κι αυτή περίπλοκη και ιδιαίτερα γραφειοκρατική. Και βεβαίως, την αποκρατικοποίηση των μαρίνων.

Τρίτον, το επίπεδο φορολόγησης που είναι ιδιαίτερα υψηλό. Και εμένα προσωπικά αυτό με ενοχλεί και ως οικονομολόγο και ως άνθρωπο που τόσα χρόνια είμαι στην πολιτική και βλέπω την πραγματικότητα να εξελίσσεται. Με ενοχλεί πάρα πολύ. Είναι ιδιαίτερα υψηλό, απαράδεκτα, θα έλεγα υψηλό, σε σχέση με τις ανταγωνίστριες χώρες. Εδώ έγινε ήδη η πρώτη σημαντική μείωση στο ΦΠΑ της εστίασης, από το 23% στο 13%. Και πιστέψτε με δεν ήταν εύκολο. Χρειάστηκε μάχη σκληρή. Το υποσχεθήκαμε, το πετύχαμε. Όμως πρέπει να γίνουν ακόμα πολλά περισσότερα. Και έχουμε σκοπό να τα κάνουμε με βήματα σταθερά μέσα στην επόμενη τετραετία, χωρίς βέβαια να θέσουμε σε κίνδυνο τα δημοσιονομικά μας πλεονάσματα. Εγώ, άλλωστε, πιστεύω στις ελαστικότητες τις θετικές για την Ελλάδα και πιστεύω ότι αυξάνεται ο τζίρος και επομένως τα φορολογικά έσοδα για το κράτος, όταν μειώνονται οι φόροι. Αυτό είναι μια άλλη υπόθεση. Το αποδείξαμε, όμως, στην πράξη με το Φ.Π.Α. της εστίασης.

Τέταρτον, προχωράμε στη συνδεσιμότητα των διαφορετικών προορισμών μέσα στη χώρα, αλλά και στη συνδεσιμότητα της Ελλάδας με τις διεθνείς αγορές. Εδώ, η κρίση μάς έχει κοστίσει πολύ, αλλά ήδη γίνονται βήματα ώστε η Ελλάδα να γίνει ξανά διαμετακομιστικό επίκεντρο. Δεν αρκεί να έχουμε μοναδικές ομορφιές και σύγχρονες υποδομές. Πρέπει να μπορούν να έρχονται οι ξένοι επισκέπτες στην Ελλάδα εύκολα. Και πρέπει να μπορούν να επισκέπτονται κάθε γωνιά της χώρας μας με άνεση.

Μεταξύ άλλων, ασφαλώς, είναι και οι συμβάσεις παραχώρησης λιμανιών και αεροδρομίων της χώρας, καθώς και η συστηματική πρόσβαση στην κρουαζιέρα, ώστε να  καταλάβει η Ελλάδα την κεντρική θέση που της ανήκει στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Και πέμπτον, η αναβάθμιση του κέντρου, ελέχθη από την κυρία υπουργό, και του παραλιακού μετώπου των τουριστικών πόλεων, ξεκινώντας από την Αθήνα.

Αλλά όλα αυτά δεν είναι πλέον «ωραίες ιδέες», ωραία λόγια ή τα συνηθισμένα «θα». Είναι πράγματα που έχουν ήδη ξεκινήσει – τα ξέρετε! – έχουν ήδη πάρει το δρόμο τους. Σε πολλά έχουν γίνει και τα πρώτα βήματα. Και σε όλα υπάρχει σχέδιο. Μακροχρόνιος σχεδιασμός που ήδη αποδίδει. Δεν με ενδιαφέρει το εφήμερο. Δεν με ενδιαφέρει το αύριο, με ενδιαφέρει πάνω από όλα το μεθαύριο. Μόνο τότε μπορούμε να πετύχουμε σήμερα αυτό το οποίο ζητάει η λογική και ο Ελληνικός λαός. Την απογείωση στην ανάπτυξη. Δεν κοιτάμε τα πρόσκαιρα οφέλη.

Τίποτα μεγάλο και σημαντικό δεν μπορεί να γίνει, αν δεν το σχεδιάσεις σωστά, αν δεν το προχωρήσεις αποφασιστικά κι αν δεν το εφαρμόσεις πιστά. Και αυτό κάνουμε! Και γι’ αυτό πετυχαίνουν οι στόχοι και γι’ αυτό ανεβάζουμε συνεχώς τον πήχη των προσδοκιών μας. Αυτή τη γραμμή πιστά ακολουθεί και το υπουργείο Τουρισμού!

Η κυβέρνηση προγραμματίζει να επενδύει μισό δισεκατομμύριο κάθε χρόνο για τα επόμενα έξι χρόνια σε μεγάλες υποδομές τουρισμού και συναφών δραστηριοτήτων από ΕΣΠΑ. Παράλληλα, ο ιδιωτικός τομέας υπολογίζεται ότι θα επενδύει 3 δισεκατομμύρια ετησίως. Αυτοί οι ρυθμοί επενδύσεων για το αναπτυξιακό μας σχέδιο θεωρούνται απαραίτητοι και για τον τουριστικό κόσμο θεωρούνται εφικτοί.

Πράγματι, λοιπόν, έχουμε έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Και σε ό,τι αφορά το τι πρέπει να γίνει και σε ό,τι αφορά στο τι θα αποδώσει τα επόμενα χρόνια.

Μελέτες, όχι μόνο οι δικές σας, αλλά και μελέτες ξένων οίκων, και ελληνικών και ξένων οίκων που έχουμε στα χέρια μας, μας έχουν οδηγήσει σε 13 δράσεις προτεραιότητας για την αναβάθμιση του τουριστικού κλάδου, διαμοιρασμένες σε τέσσερις βασικές θεματικές στρατηγικές:

Προβλέπεται ο επαναπροσδιορισμός και η αλλαγή κατεύθυνσης της Ελληνικής εμπορικής στρατηγικής! Με έμφαση στην προσέλκυση τουριστών υψηλής εισοδηματικής στάθμης, την επένδυση σε καθετοποιημένες υποδομές μεγάλης κλίμακος, την δημιουργία των πρώτων συγκροτημάτων παραθεριστικών κατοικιών και την αναβάθμιση Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε ελκυστικούς προορισμούς «αστικής περιήγησης», το λεγόμενο «City Break».

Προβλέπεται η ανάπτυξη ποιοτικών υποδομών και η επιτάχυνση των επενδύσεων: Ήδη -και αυτό ήταν το πρώτο μεγάλο ζητούμενο που άλλες χώρες το έχουν ήδη πετύχει- εμείς έπρεπε να εξουδετερώσουμε από την αρχή και συστηματικά γραφειοκρατικούς περιορισμούς και εμπόδια για την ανάπτυξη παράδειγμα καθετοποιημένων μονάδων, για τη δημιουργία συγκροτημάτων παραθεριστικής κατοικίας, για την εκμετάλλευση αδρανών τουριστικών μονάδων και για τη δημιουργία μαρίνων.

Η άμεση προοπτική εδώ, είναι να δημιουργηθούν μεγάλα συνεδριακά κέντρα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, καθώς και πολλαπλά σημεία για τον ελλιμενισμό κρουαζιερόπλοιων. Ξέρουμε πλέον, ότι η κρουαζιέρα μπορεί να αποτελέσει πολύ σημαντική πηγή εσόδων για τη χώρα. Και μιλάω για την κρουαζιέρα την οποία επί χρόνια την είχαμε στην απαγόρευση! Υπό την απειλή τίνων; Στενόμυαλων, μικρόψυχων, συντεχνιακών, ιδεοληπτικών, κομματικών επιδιώξεων, που έπνιγαν την τοπική οικονομία και καταδίκαζαν σε ασφυξία τις τουριστικές προοπτικές της χώρας. Και δώσαμε σκληρή μάχη. Και πιστεύω ότι όλα αυτά τα αρρωστημένα κατάλοιπα του χθες τελείωσαν. Και προχωράμε σε αυτήν την νέα Ελλάδα, την Ελλάδα της ανάπτυξης. Οριστικά!

Και τέλος, σε άμεση προοπτική είναι και οι μαρίνες: Από 32 που έχουμε σήμερα θα ξεπεράσουμε τις 70 και στα επόμενα δέκα χρόνια προβλέπεται να ξεπεράσουμε τις 100.

Προβλέπεται ακόμα η διευκόλυνση της πρόσβασης και των μεταφορών: Μ’ άλλα λόγια η δημιουργία απ’ ευθείας αεροπορικών  δρομολογίων με αναδυόμενες ή απομακρυσμένες αγορές, και φυσικά η διευκόλυνση έκδοσης βίζας βάσει Schengen, αλλά και μείωσης των τελών των αεροδρομίων. Στο θέμα της βίζας, πετύχαμε ήδη την περασμένη χρονιά σημαντικά βήματα –που τα ξέρετε- στη Ρωσική αγορά. Και ήδη επεκτείνουμε αυτές τις λύσεις που δούλεψαν και προς την τεράστια αγορά που λέγεται Κίνα! Μπορούμε, παρά τις διεθνείς γεωπολιτικές αντιξοότητες, να προχωρήσουμε πολύ περισσότερο και πολύ ταχύτερα…

Επίσης προβλέπεται η ανανέωση στις δυνατότητες της τεχνογνωσίας στον Ελληνικό Τουρισμό: Δεν θέλω να σας κουράσω με λεπτομέρειες, εδώ μιλάμε για μια στρατηγική rebranding Greece. Δηλαδή, να επανεμφανίσουμε τη χώρα μας διεθνώς, ως συνώνυμο της ποιότητας και όσον αφορά τα προϊόντα που εξάγει, αλλά και σε σχέση με τις τουριστικές υπηρεσίες που προσφέρει. Κι εγώ μπορεί σήμερα να μην αναφέρομαι σε λεπτομέρειες, αλλά σε τέτοια ζητήματα ενός ολοκληρωμένου marketing, δηλαδή ολοκληρωμένης στρατηγικής για την προβολή της χώρας και του τουριστικού προϊόντος της, πιστεύω ότι «ο διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες» αλλά και στις συνέργειες διαφορετικών προσπαθειών. Που οφείλουν πάντοτε να συμπληρώνουν η μια την άλλη. Κι όχι να αναιρεί η μία την άλλη.
Και κεντρικό μας σύνθημα εδώ είναι μια μόνο λέξη: Ποιότητα! Ναι, στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος. Ναι, στην καθετοποίηση των εκμεταλλεύσεων. Ναι, στην ανταγωνιστικότητα του κόστους. Ναι, στη συνδεσιμότητα. Ναι, στην επέκταση της τουριστικής περιόδου, ιδιαίτερα όταν βλέπεις να σου έρχεται η αγορά της Κίνας. Αλλά πάνω απ’ όλα: Ποιότητα!
Με βάση τις εκτιμήσεις, λοιπόν, των μελετών που έχουμε στα χέρια μας, ο θετικός αντίκτυπος μιας τέτοιας ανανεωμένης εθνικής στρατηγικής για τον Τουρισμό, μπορεί –προσέξτε- να αυξήσει την ετήσια ζήτηση κατά €10 δισ. μέσα σε 5 χρόνια και κατά € 25 δισ. μέσα σε 10 χρόνια. Κι αυτό το αληθινό «άλμα» του Τουρισμού, θα προέλθει κυρίως από αύξηση των επισκεπτών, κατά 50% περίπου, και από ταυτόχρονη αύξηση της μέσης ημερήσιας τουριστικής δαπάνης κατά 30%. Μέχρι τότε θα πρέπει να έχουν επιτευχθεί αυτά τα νούμερα.
Κι ακόμα, μια τέτοια τουριστική αναγέννηση της χώρας, θα οδηγήσει, με τη σειρά της, στην αύξηση κατά €18 δισ. της ετήσιας Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας της Ελληνικής οικονομίας και στη δημιουργία 220.000 νέων θέσεων εργασίας μέσα σε 10 χρόνια.
Παράλληλα, το εμπορικό ισοζύγιο θα ενισχυθεί κατά 9 δισεκατομμύρια, ενώ τα δημόσια έσοδα θα ενισχυθούν αντίστοιχα κατά €3 δισ.
Και προσέξτε: όλα αυτά που είπα είναι ουσιαστικά «συντηρητικές» εκτιμήσεις, είναι «συγκρατημένες» προβλέψεις, όμως συμπίπτουν μεταξύ τους, εκείνοι που έχουνε μελετήσει σε βάθος τις δυνατότητες και τις προοπτικές του Ελληνικού Τουρισμού, αν αυτά που λέμε τα κάνουμε σωστά. Αν μείνουμε στο σωστό δρόμο, που βρισκόμαστε σήμερα…
Η γνώμη μου είναι ότι μπορούμε να κάνουμε περισσότερα, να επιτύχουμε ακόμα πιο πολλά, να πάμε ακόμα πιο μακριά…

Φίλες και φίλοι,
Όλα αυτά δεν αφορούν στο μακρινό μέλλον. Στο χώρο του τουρισμού είναι μια κοσμογονία που ήδη έχει αρχίσει! Το 2013 ήταν χρονιά ρεκόρ. Το 2014 όλα δείχνουν ότι πάμε να σπάσουμε αυτό το ρεκόρ. Οι επιτυχίες αυτές δεν είναι «συμπτωματικές». Αυτή η κοσμογονία έχει αρχίσει: και με τον επενδυτικό νόμο που ψηφίσαμε, και με την αλλαγή στις αδειοδοτήσεις που γίνεται τώρα- πολύ σημαντικό νομοσχέδιο του Χατζηδάκη- και με μια σειρά από διαρθρωτικές αλλαγές που έγιναν, όπως το άνοιγμα των επαγγελμάτων, η άρση του καμποτάζ και η απελευθέρωση της κρουαζιέρας. Και με άλλες αλλαγές που έρχονται. Και που τις έκανε – οφείλω να το λέω αυτό – η σημερινή κυβέρνηση συνεργασίας. Και που θα παράγουν ευκαιρίες για πολλούς, εισόδημα για περισσότερους και βεβαίως έσοδα για το κράτος μας.

Θέλω κλείνοντας να υπογραμμίσω πέντε πράγματα:

Πρώτον, ότι όλα αυτά που λέμε έχουν ως προϋπόθεση, για να γίνουν, την σταθερότητα. Δεν γίνεται αναβάθμιση του τουρισμού μέσα σε μια χώρα, όσο πανέμορφη κι αν είναι αυτή η χώρα, όπως η Ελλάδα, αν η κοινωνία της δεν ξέρει πού θέλει να πάει, αν κλυδωνίζεται, αν παραπαίει. Και πάνω από όλα χρειάζεται σοβαρότητα, όχι συνεχώς οργισμένες καταγγελίες που θυμίζουν μαθητικά δεκαπενταμελή. Μερικοί μπορεί να μην θέλουν να ενηλικιωθούν. Η χώρα, όμως, τους αφήνει πίσω και προχωράει.

Δεύτερον, όλα αυτά που είπαμε, απαιτούν σχεδιασμό. Μόνο με σχέδιο και συνέπεια στην εφαρμογή του σχεδίου θα εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις, οι αγκυλώσεις, οι καθυστερήσεις και η αναβλητικότητα, που τόσα χρόνια μας κράταγαν πίσω. Δεν γίνονται όλα από τη μία μέρα στην άλλη. Σχεδιασμός σημαίνει ότι κάθε χρονιά είμαστε όχι μόνο καλύτερα από πέρσι, αλλά ότι βρισκόμαστε και σε άλλο επίπεδο από πέρσι! Μόνον έτσι θα κερδίσουμε το χαμένο έδαφος δεκαετιών και θα απελευθερώσουμε τον τεράστιο αναπτυξιακό δυναμισμό της χώρας. Που, ακόμα κι εμείς που τον πιστεύαμε ιδιαίτερα τον τουριστικό δυναμισμό, ξέρουμε κατά βάθος, ότι αυτά που μπορεί να κερδίσει η Ελλάδα μας είναι περισσότερα απ’ όσα κι εμείς οι ίδιοι μπορούμε σήμερα να φανταστούμε.

Τρίτον, όλα αυτά απαιτούν μια χώρα ανοικτή στον υπόλοιπο κόσμο, σε επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο και με τις σύγχρονες τάσεις. Όχι μια χώρα που περιέρχεται μόνη της σε απομόνωση. Δεν είμαστε «παρίες» του κόσμου! Βρισκόμαστε στο επίκεντρο των εξελίξεων και μπορούμε να γίνουμε η κορυφαία χώρα στον διεθνή Τουρισμό. Κι ίσως όχι μόνο στον Τουρισμό…

Φτάνει να πάψουμε να βλέπουμε τον υπόλοιπο κόσμο με φοβία. Και να τον δούμε ως ένα τεράστιο στίβο ευκαιριών που μπορούμε να διεκδικήσουμε και να κερδίσουμε. Αυτό για μένα σημαίνει και Οικουμενικότητα. Άλλωστε, αυτό έκαναν πάντα οι Έλληνες με μεγάλη επιτυχία. Αυτό, για μένα, φωνάζει κιόλας το γονίδιό μας, το DNA μας, και ακριβώς μας λέει ότι πρέπει επιτέλους να το ακούσουμε! Μπορούμε.

Τέταρτον, ένα από τα μεγάλα πλεονεκτήματά μας είναι ο Πολιτισμός μας. Όχι ως «εμπόρευμα», όπως το βλέπουν κάποιοι. Αλλά ως νόημα ζωής! Και αυτή η αλλαγή κουλτούρας πρέπει να γίνει πρώτα μέσα στο μυαλό μας. Διαχρονικό νόημα ζωής, που οι ξένοι το ψάχνουν στις βιβλιοθήκες τους. Ενώ σε μας υπάρχει εδώ γύρω μας, ζει, αναπνέει, λάμπει από φως και ξετρυπώνει μέσα από τη γη μας παντού. Από παντού! Γιατί είναι παντού βαθιά ριζωμένος ο Πολιτισμός μας.

Δεν θα σας πω στερεότυπα, ότι «πρέπει τον Πολιτισμό να τον αναδείξουμε και να τον προβάλουμε». Η αλήθεια είναι ότι ο Ελληνικός Πολιτισμός και η λαχτάρα των ξένων επισκεπτών να τον γνωρίσουν, είναι τόσο τεράστια μεγέθη, που δυσκολευόμαστε να τα διαχειριστούμε. Αλλά εδώ πρέπει να ξεπεράσουμε τη δυσκολία. Γιατί η Προβολή του διαχρονικού Ελληνισμού, δηλαδή του Οικουμενικού μας Πολιτισμού, δεν είναι μόνο ένα τεράστιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την Τουριστική μας βιομηχανία. Είναι και ένα τεράστιο πλεονέκτημα για το σήμερα και για το αύριο αυτής της νέας Ελλάδας.

Και να γιατί από δω και πέρα το Υπουργείο Πολιτισμού έμαθε και αυτό και ξεπέρασε εμπόδια και έτσι θα έχουμε ξένους επισκέπτες, από Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο, επιτέλους, να βρίσκουν ανοιχτά τα μουσεία της χώρας.

Και πέμπτον και τελευταίο. Όλα αυτά σημαίνουν ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια. Κι αυτά με τα σειρά τους σημαίνουν, μεταξύ άλλων, μικρότερη φορολογική επιβάρυνση σε κλάδους που έχουν ανεξάντλητο δυναμισμό.

Το λέω, το επαναλαμβάνω, επιμένω και θα εξακολουθήσω να επιμένω: Θα βαδίσουμε σταδιακά σε χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές! Πόσο σταδιακά; Όσο σταδιακά χρειάζεται για να μην ξαναγυρίσουμε σε ελλείμματα. Αλλά θα προχωρήσουμε!

Γιατί δεν μπορεί η Πολιτεία να ζητάει από σας να προσφέρετε το καλύτερο τουριστικό πακέτο, όταν η ίδια η Πολιτεία δεν σας βοηθάει να έχετε ανταγωνιστικές τιμές κι όταν σας επιβάλλει φόρους αισθητά μεγαλύτερους από τους ανταγωνιστές μας. Αυτό πρέπει να σταματήσει. Αυτή για μένα είναι η μεγαλύτερη πρόκληση, που από την πλευρά μας οφείλουμε να αντιμετωπίσουμε. Και θα την αντιμετωπίσουμε, όπως σας την είπα.

Και σταδιακά μπορούμε να το κάνουμε.

Σταδιακά ναι, προσεκτικά, οπωσδήποτε, αλλά θα τα κάνουμε!

Προς το παρόν, ετοιμαστείτε για πάνω από 20 εκατομμύρια τουρίστες που θα υποδεχθεί φέτος η χώρα μας. Τουρίστες οι οποίοι θα πρέπει φεύγοντας να έχουν ήδη πάρει την απόφαση να ξαναέλθουν και να παροτρύνουν και τους δικούς τους να έλθουν περισσότεροι και το 2015 στην Ελλάδα!


Σας ευχαριστώ πολύ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.